Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken – 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiëntie een bestaande, efficiëntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiënt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiënter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiëntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiële en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiënt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiën van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiënteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiëntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beïnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens één brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiënter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiëntie
EV's worden vaak als veel efficiënter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiëntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiënter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiënt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Meerartikelen

Geert Wilders
Nieuws

Geert Wilders reageert woedend na protesten UvA: "Dat krijg je ervan!"

Geert Wilders heeft op X woedend gereageerd op de protesten rondom de Palestina demonstraties rondom de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de vernielingen plus het geweld in de stad. "Nederland is er klaar mee!" "Dat krijg je ervan, bestuurders en p

Struikelstenen
Nieuws

Nederland anno 2024: Joodse gedenkstenen worden uit straten gesloopt

Op een stoep in Dordrecht is nu een gapend gat van dertig bij tien centimeter te zien. Hier lagen tot dinsdag drie struikelstenen ter nagedachtenis aan de Joodse familie Cohen de Heer. Deze zijn nu verdwenen, meldt RTV Dordrecht. Kees Weltevrede van

Utrecht
Nieuws

Gebouw Universiteit Utrecht bezet door pro-Palestijnse activisten

Het is niet alleen onrustig in Amsterdam; ook de Domstad moet eraan geloven. Pro-Palestijnse activisten hebben woensdagavond een universiteitsgebouw aan de Drift, in de Utrechtse binnenstad, bezet.  Terwijl in Amsterdam de ME de activisten op de UvA-

ontruiming UvA
Video

Live | Amsterdamse driehoek grijpt dan toch in: laat ME UvA-terrein schoonvegen

De Amsterdamse politie heeft woensdag dan toch toestemming gekregen van de Veiligheidsdriehoek om in te grijpen. De ME wordt woensdagavond grootschalig ingezet om linkse activisten en pro-Palestijnse activisten uit de stad te laten verwijderen. 'Vree

Staal
Video

Tom Staal aangevallen door linkse activisten

Antifa en linkse activisten zijn niet bepaald voorstander van persvrijheid. Zo blijkt woensdag in Amsterdam. GeenStijl-verslaggever Tom Staal was afgereisd naar de bezette UvA-gebieden maar werd fysiek lastiggevallen door mensen met gezichtsbedekking

Timmermans
Nieuws

Trammelant bij links verbond Timmermans: GL-leden zet partij onder druk met antisemitische leus

Een groep leden van GroenLinks heeft met ingrijpende voorstellen de partijleider van de PvdA/GL-fractie, Timmermans, voor het blok gezet. In een brandbrief dringen ze aan op het boycotten van de Israëlische vlag en het omarmen van de omstreden pro-Pa

bij1
Nieuws

BIJ1 institutioneel gematst ondanks economische puinhoop: Hugo de Jonge gaat slechts 8,5 duizend euro terugvorderen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken eist 8.656,29 euro terug van BIJ1 wegens onterecht ontvangen subsidie in 2021, aldus minister Hugo de Jonge in een brief aan de Tweede Kamer op dinsdag. Eerder werd gemeld dat ruim 127.000 euro aan onterecht ontv

Telegram
Nieuws

Dreigt Telegram te worden gecensureerd door Belgische overname?

Volgens Belgische media zal de Belgische elektronische communicatieregulator BIPT toezicht houden op de berichtenapp Telegram voor heel Europa. De Digitale Dienstenwet (DSA) van de EU verplicht socialemediaplatforms die in Europa opereren om een bedr

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

De Jonge
Nieuws

Econoom fileert nieuwe huurwet van De Jonge

Econoom en voormalig CPB-directeur Coen Teulings waarschuwt in het radioprogramma Sven op 1 dat de Wet betaalbare huur onverstandig is. Hij vreest dat mensen met weinig eigen vermogen door dit beleid benadeeld zullen worden. "Voor eigenaars en bewone

Koos Cromwijk
Achtergronden

Boer Koos laat zijn laatste koeien ophalen: 'Met pijn in het hart'

Koos Cromwijk, melkveehouder en BBB-Statenlid uit Kockengen (Utrecht), heeft maandag zijn laatste koeien laten ophalen. Financieel kan hij het niet langer bolwerken. "Met pijn in het hart hebben we deze beslissing moeten nemen. Het voelt alsof er iem

Amalia
Nieuws

Prinses Amalia stort vergoeding van 1,5 miljoen euro niet meer terug

Prinses Amalia zal haar onkostenvergoeding van 1,5 miljoen euro niet langer terugstorten. Dit heeft demissionair premier Mark Rutte bekendgemaakt in een brief. De prinses blijft wel afstand doen van haar inkomensbestanddeel tot het einde van haar stu

Van der Plas
Nieuws

Van der Plas: D-Day voor formatie rechts kabinet

De kabinetsformatie bevindt zich in 'de eindfase'. Dit verklaart PVV-leider Geert Wilders woensdag vlak voor de formatiegesprekken van PVV, VVD, NSC en BBB. BBB-leider Caroline van der Plas suggereert zelfs dat het vandaag 'D-Day' zou kunnen zijn.  B

Bouwvakker
Nieuws

Meer vrouwelijke bouwvakkers: Amerikaanse staat tekent wettelijk bevel

De Amerikaanse staat Maine gaat inzetten op meer vrouwelijke bouwvakkers. Gouverneur Janet Mills heeft een decreet ondertekend om meer vrouwen aan te trekken, op te leiden en te behouden in de bouwsector. Maar online klinken er zorgen over de bouwkwa

Volkswagen
Nieuws

Duitse topbedrijven willen dat werknemers niet extreem-rechts stemmen

Een alliantie van ruim dertig grote Duitse bedrijven, waaronder Siemens en Volkswagen, roept hun werknemers op om te stemmen bij de Europese verkiezingen in juni. Dit doen ze onder het motto ‘Wij staan voor waarden’. Samen vertegenwoordigen deze bedr

IS
Nieuws

Nederland haalt weer IS-bruiden en kinderen terug uit Syrië

Nederland heeft opnieuw twee IS-vrouwen en hun kinderen uit Syrië naar Nederland overgebracht. Dit maken de demissionaire ministers Bruins Slot en Yeşilgö bekend in een brief aan de Tweede Kamer. De vrouwen zijn naar Nederland gebracht om hier berech

Berlijn
Fun

Duitse politie ontruimt Gaza-kamp zonder genade

Met de Duitse politie valt niet te spotten. Dit ondervonden ook de Berlijnse studenten die dinsdag een Gaza-solidariteitskamp hadden opgezet bij hun universiteit. Nog diezelfde middag grepen de Duitse ME'ers in met fors geweld. Het hele kamp werd ont

Snelweg
Video

Klimaatactivisten bruut van snelweg afgetrokken

Duitse klimaatactivisten komen vanavond niet ongedeerd thuis. Op een video is te zien hoe hun snelwegbezetting niet door iedereen wordt gewaardeerd. Een automobilist stapt uit zijn auto en trekt ze met grof geweld van het asfalt af. Motorists in Ger

Bos
Nieuws

Vlaams meisje (14) slachtoffer van dagenlange groepsverkrachting: 'Afschuwelijke feiten'

In Kortrijk is een 14-jarig meisje het slachtoffer geworden van een groepsverkrachting. Ze werd door haar vriendje naar een bosje gelokt en meerdere keren verkracht. Dit bevestigt het parket van West-Vlaanderen, meldt HLN. Bij het misdrijf waren onge

Wilders
Achtergronden

Wilders: 'Wanneer heeft onze bevolking gestemd om al die jodenhaters met stokken en baarden binnen te laten?'

PVV-voorman Geert Wilders uit opnieuw zijn zorgen om de staat van ons land. De PVV-leider is somber gestemd nadat een deel van de Universiteit van Amsterdam bezet is door pro-Palestijnse activisten. Wilders vraagt zich openlijk af hoe het zo ver heef

Athene
Nieuws

Pro-Palestijnse menigte probeert Israëlische toeristen te belagen in Grieks hotel

Dinsdag hebben pro-Palestijnse demonstranten geprobeerd een hotel in Athene binnen te dringen waar Israëlische toeristen verbleven. De Griekse politie moest ingrijpen om de situatie onder controle te krijgen. De protesten vonden plaats bij het Brown-